maandag 11 januari 2010

Kinderen buiten laten slapen

Kinderdagverblijf De Kabouter laat kinderen buiten slapen, als de ouders dat tenminste goed vinden.
Daarvoor zijn speciale buitenbedjes aangeschaft. Volgens Lia Nummerdor, bedrijfsleidster bij Yunio Kinderopvang, komt het idee om kinderen buiten te laten slapen uit Denemarken. "Daar is het heel gewoon. Kinderen brengen daar zelfs tachtig procent van de dag in de buitenlucht door", zegt Nummerdor. Ze meent dat kleine kinderen zelfs als het vriest gewoon buiten kunnen slapen. De bedjes zijn gemaakt door het bedrijf Heutink uit Rijssen. De cabine met een dakje is aan drie kanten afgesloten. Aan de voorkant is een schot met spijlen en horrengaas zodat insecten buiten gehouden kunnen worden. Bij De Kabouter is het buitenbed, dat op wielen staat, voor het raam gezet, zodat de leidsters voortdurend zicht hebben op het bed en het slapende kind. foto Theo Kock

Ik vind het goed dat ze kinderen buiten laten slapen.
Volgens mij is frisse lucht beter dan die bedompte binnenlucht van een slaapkamer. Ik heb ook wel eens gelezen dat als je verkouden bent, je vooral met het raam open moet slapen, schijnt beter te zijn voor je luchtwegen. Bij mij op stage doen we het wel eens met de baby’s die nog in de kinderwagen kunnen slapen. Voor de grote kinderen hebben wij geen bedjes voor buiten.

















1 opmerking:

Monique zei

Bij mijn snuffelstage deden ze dit ook. In het begin vond ik dit heel raar maar het is dus erg goed voor de kinderen om in de buitenlucht te slapen!