zondag 10 januari 2010

Rondje advies

Help, mijn peuter wil niet eten!
Pa voert de kleine terwijl ma de handjes vasthoudt om te voorkomen dat het eten door de lucht vliegt. "Kom nou, een klein hapje maar". Het kind klemt krampachtig zijn kaken dicht, slaat met de vuistjes op tafel en dreunt onophoudelijk “Nee, ik wil niet” als de mantra van de dag op. Allerdaagse scènes in gezinnen met kleine kinderen. Als de kinderen een jaar of twee zijn krijgen ze door dat je met met het woordje ‘nee’ flink wat macht kunt uitgeoefenen. Radeloos word je als ouder van dit dagelijks terugkerende eetdrama. De hamvraag is dus: “Hoe houden we het gezellig aan tafel?”

Geen machtsstrijd
Het belangrijkste is om van de maaltijd vooral geen machtsstrijd te maken! Is iedereen klaar en de lastige eter heeft het bord nog niet leeg, neem het dan zonder commentaar weg. Toon geen bezorgdheid. Neem een houding aan van "graag of niet, volgende keer beter". Ga niet opdringen, voeren of dreigen. Daarmee bereik je meestal het tegendeel. Hoe minder problemen jij er van maakt, hoe minder kans jouw kind krijgt om er een probleem van te maken.

Aandacht
Wanneer je kind niet wil eten, kan het iets dwars zitten. Het voelt zich bijvoorbeeld niet lekker of er is iets vervelends op de kinderopvang. Probeer er achter te komen wat er aan de hand is en besteed daar aandacht aan. Niet willen eten kan ook een vorm van aandacht vragen zijn. Je kind weet dat het door niet te eten aandacht krijgt en in het middelpunt staat. Aandacht op een ander moment en in meer positieve zin werkt vaak beter!

Praktische tips
Hier een aantal tips die kunnen helpen.

- Geef geruime tijd voor de maaltijd niets te eten en niet te veel te drinken, zodat je kind echt trek krijgt voor de maaltijd.
- Eet niet te laat. Wanneer je kind te moe is zal het weinig eten.
- Kondig van te voren aan wanneer het etenstijd is, zodat je kind weet dat het moet stoppen met spelen. Daarmee voorkom je dat het te plotselin
g uit zijn of haar spel wordt weggerukt, enhet met tegenzin aan tafel komt.
- Zorg voor regelmaat in de maaltijden, dus vaste eettijden, ook voor de tussendoortjes.
- Wanneer je kind niet of nauwelijks gegeten heeft, is het belangrijk dat je daarna niets anders geeft tot het volgende moment waarop normaal gesproken weer iets gebruikt zou worden. Een kind kan er prima tegen om af en toe een maaltijd over te slaan. Als het honger krijgt eet het vanzelf de volgende maaltijd of de volgende dag weer. Het ene kind heeft ook meer nodig dan het
andere. Wel is het belangrijk dat je kind voldoende drinkt.
- Laat oudere kinderen zelf opscheppen, met als voorwaarde: wat je opschept moet je opeten.
- Geef geen grote porties aan moeilijke eters, daar zien ze als een berg tegenop. Geef liever een kleine hoeveelheid, bijvoorbeeld op een kleiner bordje en beloon je kind als het bord leeg is. Bijvoorbeeld door na het eten een leuk spelletje te doen of geef een klein cadeautje als het de hele week het bord heeft leeg gegeten of iets nieuws heeft geprobeerd. Belonen werkt vaak beter dan straffen.

Tenslotte:

- Maak het gezellig aan tafel. Zorg voor een ontspannen sfeer. Bespreek geen problemen tijdens de maaltijd en zet de tv of radio uit. Besteed even echt aandacht aan elkaar.
- Breng variatie aan in de samenstelling van de maaltijden; niet alleen voor de gezondheid maar ook om de maaltijden niet eentonig te maken. In plaats van vlees kun je ook een ei, vis, tahoe of tempé geven.
-"Alles leren eten wat de pot schaft" is een goede houding. Geef daarbij zelf het goede voorbeeld! Begin er niet aan om aparte potjes te koken. Vindt je kind iets echt niet lekker, geef dan niet veel maar wel iets (bijvoorbeeld enkele spruitjes of een eetlepel andijvie).
- Vitaminepillen zijn niet nodig als de voeding gezond en gevarieerd is. Gebruik ze alleen als een arts het voorschrijft.
- Betrek oudere kinderen actief bij de maaltijd. Laat ze bijvoorbeeld meehelpen een weekmenu samen te stellen, boodschappen te doen of een toetje te maken.
- Ieder gezin heeft eigen tafelmanieren. Wees duidelijk over die regels, dan weten de kinderen waar ze zich aan moeten houden.




Geen opmerkingen: